„My jsme generace, která nezažije smrt!“ — podobná prohlášení dnes slýcháme čím dál častěji. Nejde však o víru, ale o drzost vůči Bohu. Každý, kdo určuje čas prvního vzkříšení a uchvácení věrných do Nebe (nesprávně „vytržení“), se staví do role falešného proroka a překračuje Boží stanovené meze. Více v článku níže.
Drzí falešní proroci
Někteří křesťané s jistotou tvrdí (na sto procent), že ohledně Pánova návratu, prvního vzkříšení a uchvácení všech věrných do Nebe platí: „My jsme generace, která nezažije smrt!“. Takové prohlášení je nejen velmi problematické, ale také drzé vůči Bohu. Kdokoliv časově vymezuje Kristovo sestoupení z Nebe, vzkříšení věrných a uchvácení Božího lidu do Boží slávy, tedy stanovuje konkrétní lhůtu, datum nebo období („od–do“), např. během židovského svátku Roš haššana, automaticky vystupuje jako falešný prorok.
„Dávejte si pozor na falešné proroky, kteří k vám přicházejí v ovčím rouše, ale uvnitř jsou to draví vlci.“
Bible 21, Matouš 7,15
Tito falešní proroci, stejně jako cesacionismus nebo učení Hnutí Víry, omezují Boží moc! Bůh je svrchovaný, všemocný a Jeho plány nejsou vázány lidskými představami nebo časovými omezeními. Když někdo stanovuje konkrétní lhůtu či jistotu, že vzkříšení a uchvácení nastane během jeho života, staví se do role, která náleží pouze Bohu – znát přesný čas a plán.
Biblické verše usvědčující bludaře
Jeden z nejjasnějších veršů ukazuje, že přesný čas Pánova návratu, prvního vzkříšení a uchvácení všech věrných do Nebe je tajemstvím, které zná pouze Bůh:
„Není vaše věc znát časy a doby, které si Otec ponechal ve své pravomoci.“
ČSP, Skutky 1,7
Další verše dávají důraz na nepředvídatelnost Kristova návratu a potřebu neustálé duchovní připravenosti, nikoli vypočítávání data:
„Proto bděte, neboť nevíte, ve které chvíli přijde váš Pán. Uvažte – kdyby hospodář věděl, ve kterou noční dobu přijde zloděj, bděl by a nenechal by ho vloupat se do jeho domu. Proto i vy buďte připraveni, neboť Syn člověka přijde v nečekanou chvíli.“
Bible 21, Matouš 24,42-44
V níže uvedeném verši apoštol Pavel potvrzuje, že čas a dobu Pánova příchodu nelze předem znát, proto nemá smysl se je snažit spekulativně určovat. Jde o výzvu k duchovní bdělosti, nikoli k tomu, abychom se pokoušeli určit období, kdy se tak stane. Pavel napsal, že Ježíšův návrat a vzkříšení nastanou náhle a nečekaně – jako zloděj v noci. Obraz „jako zloděj“ znamená: nečekaně, bez varování, ve chvíli, kdy se to nepředpokládá.
„O časech a dobách vám není potřeba nic psát, bratři. Sami dobře víte, že Pánův den přijde jako zloděj v noci.“
Bible 21, 1. Tesalonickým 5,1–2
Další verš je další obraz neočekávaného, náhlého příchodu – neslučitelného s nějakým přesným časovým plánem:
„Pánův den ovšem přijde jako zloděj.Toho dne se nebesa s rachotem zřítí, živly se rozpustí žárem a země se všemi svými skutky bude odhalena.“
Bible 21, 2. Petr 3,10
I když není v následujícím verši psáno přímo o vzkříšení, tento verš vystihuje princip pokory vůči budoucnosti a času, který je v rukou Boha, ne člověka:
„Nechlub se tím, co bude zítra – netušíš ani, co bude dnes!“
Bible 21, Přísloví 27,1
Pozor na falešné proroky
Bible nás opakovaně varuje před falešnými proroky a vyzývá k opatrnosti a duchovní bdělosti. Nejenže je máme rozpoznávat, ale také se jim vyhýbat na duchovní úrovni a nepodléhat jejich vlivu:
„Prosím vás, bratři, dávejte si pozor na ty, kdo působí roztržky a kladou překážky učení, které jste poznali. Vyhýbejte se jim!“
Bible 21, Římanům 16,17
Boží slovo nás upozorňuje, že máme duchy zkoumat, tedy prověřovat, zda to, co někdo hlásá, odpovídá Božímu slovu:
„Milovaní, nevěřte všemu, co je duchovní, ale rozlišujte, zda jsou ti duchové z Boha. Do světa totiž vyšla spousta falešných proroků.“
Bible 21, 1. Jan 4,1
Doporučené články k prostudování: Vyhýbej se těm, kdo svádějí – Pavlova výzva pro dnešní církev, Z falešné církve si nelze bez újmy vybrat jen to dobré!
„Křesťanský adrenalin“
„Vím, že Ježíš přijde za mého života“ – a s tím související spekulace o příchodu Antikrista, stavbě Třetího chrámu či konkrétním načasování událostí, spadají pod „křesťanský adrenalin“. Takový přístup je ale nebezpečný, protože není z Boha, ale z toho zlého. Pod tíhou „křesťanského adrenalinu“ se víra zvrhne v honbu za duchovními zážitky, emocemi, fascinací a extází, místo aby vedla k pokorné poslušnosti Kristu. Jenže víra není extrémní sport. A „křesťanský adrenalin“, ať si to člověk uvědomuje nebo ne, vede ke klamu, zmatku, manipulaci, falešným proroctvím a duchovní sebestřednosti. A to není z Boha.
Doporučený článek a kázání k prostudování: Jaká je příčina Jeruzalémského syndromu?, Démoni rádi poskytují lidem vzrušující euforické pocity
Křesťané, kteří ujíždějí na „křesťanském adrenalinu“, často dychtivě očekávají příchod Antikrista – konkrétního člověka, který má podle jejich výkladu předcházet Kristovu sestoupení z Nebe. Z tohoto učení pak vyplývá, že Ježíšův návrat nemůže nastat dříve, než se Antikrist veřejně objeví. Taková víra však vede k tomu, že tito křesťané ve skutečnosti nečekají na Krista, ale na Antikrista – což je v přímém rozporu s biblickým učením, které nás volá k bdělému a každodennímu očekávání Pána.
Doporučené články k prostudování: Kdy přijde hlavní a konečný Antikrist?, Bude někdy stát v Jeruzalémě Třetí chrám?
Vzkříšení nastane v poslední den
Biblická pravda je taková, že až Ježíš sestoupí z Nebe, nastane konec dějin lidstva i samotného času. Kristus se vrátí podruhé v poslední (skutečně poslední) den této staré Země. Další den už nepřijde, neboť čas skončí. Právě tehdy nastane první vzkříšení. Tvrzení, že po prvním vzkříšení bude život na Zemi pokračovat, je v rozporu s Biblí.
„Nebo jsem sstoupil s nebe, ne abych činil vůli svou, ale vůli toho, jenž mne poslal. Tatoť jest pak vůle toho, kterýž mne poslal, Otcova, abych všecko, což mi dal, neztratil toho, ale vzkřísil to v nejposlednější den. A tatoť jest vůle toho, kterýž mne poslal, aby každý, kdož vidí Syna a věří v něho, měl život věčný. A jáť jej vzkřísím v den nejposlednější. Však žádný nemůž přijíti ke mně, jediné leč Otec můj, kterýž mne poslal, přitrhl by jej; a jáť jej vzkřísím v den nejposlednější. Kdož jí mé tělo a pije mou krev, máť život věčný, a jáť jej vzkřísím v nejposlednější den.“
Kralická, Jan 6,38-40, 44, 54
Závěr
Vzkříšení a uchvácení do Božího království může nastat za našeho života – klidně i za pár vteřin (kéž by tomu tak bylo). Je však zásadní rozdíl mezi tím, že může nastat, a tím, že se to určitě stane. Tvrdit to s naprostou jistotou znamená překračovat meze, které stanovil sám Bůh. Takové prohlášení není výrazem víry, ale domýšlivosti (pýchy), a ten, kdo tak činí, se staví do role falešného proroka. Bible (Bůh) přikazuje se těmto lidem vyhýbat a varovat před nimi druhé (například: 2. Timoteus 2,17-18, Efeským 5,11). Pravý prorok přivádí lidi blíž k Bohu, falešný prorok k sobě, svým představám, vizím nebo falešné naději.
Doporučený článek k prostudování: Sergej Miháľ a jeho falešný výpočet Kristova návratu
„Pýcha předchází pád a namyšlenost zkázu.“
Bible 21, Přísloví 16,18„Prorok Jeremiáš tehdy proroku Chananiášovi řekl: „Poslyš, Chananiáši! Hospodin tě neposlal, ale ty jsi tento lid sváděl falešnou nadějí. Nuže, tak praví Hospodin: Hle, posílám tě pryč z povrchu země. Do roka zemřeš, protože jsi o Hospodinu hlásal bludy!“
Bible 21, Jeremiáš 28,15-16
Pravý křesťan den co den očekává Pána. Pravá víra se neptá „kdy?“, ale v pokoře říká: „Pane, buď vůle Tvá – ať přijdeš kdykoli.“ Pravý křesťan nespekuluje. Ví, že spekulace o termínech Pánova návratu vedou ke strachu, senzacechtivosti nebo falešným nadějím – a to není z Boha, ale z nepřítele. Úkolem křesťana není spekulovat, ale upínat se na Pána a sloužit: chválit Ho, modlit se (mluvit s Ním), hlásat evangelium, křtít obrácené, vymítat démony a věrně naplňovat své povolání – až do dne, kdy se Pán skutečně vrátí, nebo do chvíle tělesné smrti, která pro křesťana nic neznamená. Pravý křesťan se nebojí tělesné smrti. Pravá víra přináší pokoj a sílu přijmout ji s nadějí, nikoli se strachem.
„Blaze služebníku, kterého jeho pán při příchodu zastihne, že tak jedná.“
Bible 21, Lukáš 12,43„Bojoval jsem dobrý boj, svůj běh jsem dokončil, víru jsem zachoval. Teď na mne čeká vavřín spravedlnosti, který mi v onen den udělí Pán, ten spravedlivý soudce – a nejen mně, ale všem těm, kdo s láskou vyhlížejí jeho příchod.“
Bible 21, 2. Timoteovi 4,7–8„Pro mne totiž je žít Kristus a umřít zisk;“
Pavlíkův studijní překlad, Filipským 1,21
Amen.
