Je satan/ďábel také lucifer?

Bible satana (řecky „satanas“) označuje jako hada, který svedl Adama a Evu. Dále je satan v Bibli označován jako ďábel (řecky „diabolos“), drak, ten Zlý, Pokušitel, bůh a kníže tohoto světa, ten dávný had… Někteří lidé včetně křesťanů označují ďábla jako lucifera. Latinské slovo lucifer (lux = světlo, ferre = nést) lze vyložit jako světlonoš (ten, který nese/přináší světlo), jitřenka. Pokud se podíváme do knihy Zjevení, „hvězda jitřní“ je přislíbena těm, kdo zvítězí (spaseným). Ježíš zde dokonce o sobě říká, že je „hvězda jitřní“, tedy lucifer. Osobně se domnívám, že pokud by měl ďábel vlastní jméno lucifer, tak by se sám Ježíš neoznačoval stejným termínem.

„Kdo vítězí a zachovává moje skutky až do konce, tomu dám vládu nad národy; bude je pást železnou berlou a budou rozbíjeny jako hliněné nádobí, jak jsem to i já přijal od svého Otce. A dám mu hvězdu jitřní.“
ČSP, Zjevení 2,26-28

„Já, Ježíš, jsem poslal svého anděla, aby vám ve sborech tyto věci dosvědčil. Já jsem kořen a rod Davidův, jasná hvězda jitřní.”
ČSP, Zjevení 22,16

Dneska je to Ježíš, kdo přináší světlo. Ježíš je symbol pro světlo (spasení, život věčný). Ďábel přináší tmu, ďábel je symbol pro tmu (hřích, smrt).

„Já, světlo, jsem přišel na svět, aby žádný, kdo ve mne věří, nezůstal ve tmě.“
Bible 21, Jan 12,46

„Říkáme-li, že s ním máme společenství, a přitom žijeme ve tmě, lžeme a nežijeme v pravdě.“
Bible 21, 1. Jan 1,6

V 9. kapitole knihy Zjevení je ďábel označován jako „hvězda spadlá z nebe“.

„Zatroubil pátý anděl. A uviděl jsem hvězdu spadlou z nebe na zem a byl jí dán klíč od jícnu bezedné propasti. [Otevřela jícen bezedné propasti] a z toho jícnu vystoupil dým jako dým z veliké pece; dýmem z jícnu se zatmělo slunce i všechno ovzduší.“
ČSP, Zjevení 9,1-2

To doplňuje Ježíšův výrok:

„Odpověděl jim: „Viděl jsem, jak satan spadl z nebe jako blesk.“
Bible 21, Lukáš 10,18

To si můžeme vyložit tak, že ďáblovo pozitivum bylo v Nebi, když byl poslušný Bohu. Nicméně, když se vzepřel a byl z Nebe vyhozen, toto pozitivum skončilo – „ze světla se stala tma“. Bůh stvořil Božího anděla – cheruba (světlo), z kterého se vlastní vinou stal satan/ďábel (tma).

„abys otvíral jejich oči, aby se obrátili od tmy ke světlu a od satanovy moci k Bohu, aby vírou ve mne přijali odpuštění hříchů a podíl mezi posvěcenými.“
Bible 21, Skutky 26,18

Někteří křesťané se domnívají, že 14. kapitola knihy Izaiáš, hlavně verš „Jak jsi spadl z nebes, třpytivá hvězdo“, doslovně hovoří o ďáblu. To si nemyslím. Doslovně je řeč o babylonském králi jako člověku, který si v srdci řekl (pomyslel si to) „Vystoupím do nebes, nad hvězdy Boží vyvýším svůj trůn“. To je odkaz na královu pýchu, kterou mu Bůh srazil („Jak jsi spadl z nebes, třpytivá hvězdo“). Další věc je to, že do podsvětí (šoel/hádes) ďábel nešel a nikdy nepůjde. Podsvětí (hrob) je místo, kde do vzkříšení přebývají mrtví lidé. Ďábel půjde rovnou do ohnivého jezera (Gehenny). Především díky odkazu na šoel, nelze tyto verše dávat za příklad ani metaforicky.

Nicméně, i kdyby „třpytivá hvězda“ byl skutečně odkaz na ďábla jako bytost, tak platí to, že „ze světla se stala tma“.

Do podsvětí je svržena tvá vznešenost, hudba tvých harf; pod tebou jsou rozprostřeny larvy a červi jsou tvou přikrývkou. Jak jsi spadl z nebes, třpytivá hvězdo, synu úsvitu? Byl jsi odseknut k zemi, ty, který jsi porážel národy! A ty sis řekl ve svém srdci: Vystoupím do nebes, nad hvězdy Boží vyvýším svůj trůn; usednu na Hoře shromáždění na nejzazším severu. Vystoupím na výsosti oblaku, vyrovnám se Nejvyššímu. Jenže jsi svržen do podsvětí, do největších hlubin jámy.“
ČSP, Izaiáš 14,11-15

Co se týče odkazu na ďábla (dříve krásného Božího anděla – cheruba), za příklad lze metaforicky dávat, níže uvedené verše z Ezechiele:

Byl jsi v Edenu, Boží zahradě, pokrývaly tě všechny drahokamy: rubín, topas a jaspis, chryzolit, karneol a onyx, safír, malachit a smaragd i zlato. Zhotovení tvých bubínků a fléten pro tebe zajistili v den, kdy jsi byl stvořen. Ty jsi byl zastírající cherub ochránce a tak jsem tě ustanovil, byl jsi na svaté Boží hoře, procházel ses uprostřed ohnivých kamenů. Byl jsi bezúhonný na svých cestách ode dne, kdy jsi byl stvořen, dokud v tobě nebyla nalezena zvrácenost. Pro množství tvého obchodování se tvé nitro naplnilo násilím a zhřešil jsi. Tu jsem tě zbavil svatosti a vykázal z Boží hory a vyhladil jsem tě, zastírající cherube, zprostřed ohnivých kamenů. Tvé srdce se povýšilo kvůli tvé kráse, promarnil jsi svou moudrost pro svou skvělost. Svrhl jsem tě na zem před krále, dal jsem tě, aby se na tebe dívali.“
ČSP, Ezechiel 28,13-17

Závěr
Ďábel dneska není lucifer. Ďábel se pouze maskuje za anděla světla. Ďábel ve skutečnosti nese duchovní tmu, smrt, destrukci, utrpení…

„A není divu, vždyť sám satan se vydává za anděla světla!“
Bible 21, 2. Korintským 11,14

„A toho neužitečného služebníka vyhoďte do té venkovní tmy. Tam bude pláč a skřípění zubů.“
Bible 21, Matouš 25, 30

Ďábla lze nazývat jako satana, draka, hada… Dávat ďáblu jméno lucifer, považuji za nepřesné, zavádějící a matoucí, neboť Ježíš sám sebe označuje za „hvězdu jitřní“, tj. za lucifera. Nedoporučuji nazývat Ježíše luciferem, neboť je tento termín příliš zprofanovaný pro ďáblovo jméno. Poněkud za nešťastnou vidím hymnu římských katolíků Lucis largitor splendide, která oslavuje Krista jako pravého světlonoše světa („verus mundi lucifer“). Nicméně, biblický základ to má.

Pokoj všem.

Amen.